Modefabriken handlar om
Boken handlar om affärsutveckling längs modets värdekedja och om arbetet längs vägen till framgång. Den ger en helhetsbild av hur ett produkterbjudande som sätter slutkonsumenten i centrum skapas och finslipas. Den beskriver i detalj det arbete som utförs hos aktörerna i värdekedjans tre led - producent-, leverantörs- och detaljistledet - från produktidé till färdigt plagg i butikshyllan.

Modefabrikens uppbyggnad
Boken är uppbyggd i 6 block som vart och ett behandlar ett avgränsat område. Blocken länkar samman värdekedjan från frö till slutkonsument. Tre påhittade företag, på riktigt, får stå modell för hur arbetet går till längs värdekedjan. Vi kallar dem för Modeleverantören, Modedetaljisten och Modeföretaget.

Formspråk
Modefabriken har en stilren formgivning och en lätt och underhållande ton. Den innehåller mängder av pedagogiskt uppställda cases och exempel och illustreras med bilder och lättöverskådliga symboler.

Boken vänder sig till
Modefabriken har en mission; att ge läsaren kött på benen och skinn på näsan, genom ökad kunskap om och förståelse för branschens olika moment. Du som är verksam i modebranschen finner i Modefabriken en praktisk handbok och inspirationskälla som ger konkreta tips och handfasta råd till förbättrat arbetssätt och effektivare affärsprocesser. Innehållet är på riktigt, vilket gör att branschens nykomlingar och entreprenörer vinner år av "pröva sig fram"-arbete. Du som har anknytning till klädindustrin, kanske som modejournalist, investerare eller reklamare, lär dig mer om branschens logik. Boken är också lämplig som kurslitteratur på utbildningar inom modedesign, textilekonomi och klädhandel.

Läsanvisning
Du kan läsa boken hur du vill. Du kan skumma och fastna vid avsnitt som väcker ditt intresse eller sluka stora partier åt gången. Eller så kan du använda den som en uppslagsbok. Läser du boken från pärm till pärm får du en bred och djup förståelse för de kreativa och praktiska arbetsuppgifterna i modevärlden och sambanden dem emellan. Då ser du också klart kopplingarna mellan värdekedjans led.

Varmt välkommen in i Modefabriken!



 Klicka här för att bläddra i Modefabriken »

 Klicka här för innehållsförteckning »

 Klicka här för smygtitt ur block 3 »




PORTFOLIO Sweden AB | Eriksbergsgatan 18 | 114 30 Stockholm | Telefon 08-758 22 28 | Anders Hedén 0733-70 90 83 | Jane McAndrew 0709-75 13 61 | E-post info@portfolio.se